Reagowanie w przypadku wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń w instytucji publicznej
Lekcja 3. Bezpieczeństwo antyterrorystyczne w instytucjach publicznych
Pierwszy rozdział dostarczy Wam podstawowej wiedzy z zakresu organizacji systemu antyterrorystycznego w Polsce. Poznacie najważniejsze elementy tego systemu, dzięki czemu będziecie sprawnie poruszać się po tematyce związanej bezpieczeństwem antyterrorystycznym.
Przekonacie się, że uruchamianie poszczególnych stopni alarmowych w przypadku zagrożenia terrorystycznego w Polsce to również zdania dla kierowników instytucji publicznych.
Znajomość poziomów i stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego pozwoli wam właściwie ocenić również Wasz bezpieczeństwo w miejscu pracy, nauki lub służby.
Zaznajomicie się z podstawowymi zasadami postępowania, obowiązkami pracodawców i pracowników w przypadku ogłaszania stopni alarmowych w instytucjach publicznych.
System antyterrorystyczny i fazy działań antyterrorystycznych w Polsce
Funkcjonujący w Polsce system antyterrorystyczny składa się z trzech poziomów:
1. Poziom strategiczny (systemowe działania na poziomie państwa)
Na tym poziomie działania podejmują:
- Prezes Rady Ministrów i Rada Ministrów: kierunkowe działania o charakterze systemowym w zakresie ochrony antyterrorystycznej kraju,
- Organy opiniodawczo-doradcze: Międzyresortowy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych, Kolegium ds. Służb Specjalnych i Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych: podmiot wiodący w fazie przygotowania, reagowania i odbudowy w kontekście zagrożeń o charakterze terrorystycznym
- Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW): podmiot wiodący w fazie zapobiegania zagrożeniom o charakterze terrorystycznym.
2. Poziom operacyjny (koordynacja wymiany informacji)
Na tym poziomie działania wykonują:
- Centrum Antyterrorystyczne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (koordynacja działań antyterrorystycznych)
- Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (obszar związany z zarządzaniem kryzysowym).
3. Poziom taktyczny (realizacja zadań ustawowych)
Na tym poziomie działania realizują:
- służby i instytucje realizujące antyterrorystyczne zabezpieczenie państwa np. policja, straż graniczna, ABW
- służby i jednostki sił zbrojnych: np. Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa.
- organy administracji rządowej i samorządowej.
System antyterrorystyczny i fazy działań antyterrorystycznych w Polsce
Fazy działań antyterrorystycznych w Polsce
1. Faza zapobiegania:
- rozpoznawanie zagrożeń,
- ochrona granicy państwowej,
- działania wywiadowcze i kontrwywiadowcze,
- ochrona obywateli i placówek RP poza granicami państwa,
- monitorowanie środków masowego przekazu,
- wymiana informacji,
- przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu,
- ochrona cyberprzestrzeni,
- zapobieganie radykalizacji i rekrutacji do organizacji terrorystycznych,
- polityka migracyjna i azylowa oraz integracja,
- polityka informacyjna i edukacyjna.
2. Faza przygotowania:
- opracowywanie planów i zwiększanie zasobów,
- zdolność do reagowania na zagrożenia CBRN,
- ocena zabezpieczenia potencjalnych celów ataku,
- ochrona infrastruktury krytycznej,
- ochrona systemów transportowych,
- ochrona skupisk ludzkich,
- współpraca z sektorem prywatnym,
- organizacja ćwiczeń i szkoleń.
3. Faza reagowania:
- działania na miejscu zdarzenia, w tym działania kontrterrorystyczne, czynności operacyjno-rozpoznawcze i dochodzeniowo-śledcze,
- współpraca cywilno-wojskowa,
- komunikacja ze społeczeństwem,
- pomoc ofiarom.
4. Faza odbudowy:
- odtwarzanie sił i środków oraz doskonalenie procedur.
Kurs, w którym Państwo uczestniczą dotyczy zagadnień polityki informacyjnej i edukacyjnej oraz które są ujęte w pierwszej fazie działań antyterrorystycznych w Polsce.
System antyterrorystyczny i fazy działań antyterrorystycznych w Polsce
Fazy reagowania na zagrożenia o charakterze terrorystycznym
W ramach czwartej fazy REAGOWANIE na możliwość wystąpienia zagrożeń terrorystycznych również wydzielono cztery fazy postępowania i poszczególnym służbom przydzielono zadania:
ZAPOBIEGANIE zagrożeniom o charakterze terrorystycznym obszarze Polski. Podmiotem odpowiedzialnym jest Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), która realizuje szereg zadań np. analityczno-informacyjnych i dochodzeniowo-śledczych w zakresie rozpoznawania, monitorowania, zapobiegania i wykrywania przestępstw terroryzmu oraz ścigania ich sprawców. Koordynuje wymianę informacji o zagrożeniach i współpraca w tym zakresie między służbami.
PRZYGOTOWANIE do zagrożeń o charakterze terrorystycznym na terenie Polski. Podmiotem wiodącym jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, który jest odpowiedzialny za szerokie spektrum działań np. za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochronę granicy państwa, kontrolę ruchu granicznego i cudzoziemców. prowadzi również działania koordynacji zarządzania kryzysowego, ratownictwa i ochrony ludności. Swoje zadania realizuje na poziomie ministerstwa spraw wewnętrznych, jak i poprzez działanie podległych lub nadzorowanych przez siebie służb – Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej oraz we współpracy z innymi organami, służbami i instytucjami. Należy podkreślić, iż działania w tym zakresie realizowane są także przez inne podmioty uczestniczące w systemie antyterrorystycznym RP, w tym również ograna administracji publicznej.
REAGOWANIE na zagrożenia o charakterze terrorystycznym na obszarze Polski. Podmiotem kluczowym jest również minister właściwy do spraw wewnętrznych. Zadania w tym zakresie realizuje zarówno bezpośrednio przy pomocy podległego sobie ministerstwa, jak i poprzez działanie nadzorowanych służb, a także we współpracy z innymi służbami, organami i instytucjami publicznymi.
ODBUDOWA w odniesieniu do zagrożeń o charakterze terrorystycznym podmiotem wiodącym jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Kluczowe zadanie w zakresie usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym pełni również minister właściwy do spraw administracji publicznej, wojewodowie oraz organy jednostek samorządu terytorialnego na poziomie powiatu i gminy.
Stopnie alarmowe w przypadku zagrożenia terrorystycznego i stopnie alarmowe CPR obowiązujące na terenie Polski
Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CPR są przede wszystkim sygnałem dla służb, żeby były gotowe do działania. Dla instytucji publicznych to również polecenie wykonania określonych czynności zależnie od poziomu stopnia alarmowego obowiązującego na terenie kraju lub wydzielonych miast i regionów.
Wprowadzenie na terytorium Polski
Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje w drodze zarządzenia Prezes Rady Ministrów.
Poziom stopnia alarmowych zależy od rodzaju zagrożenia zdarzeniem terrorystycznym. Premier określając stopnie alarmowe zasięga opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa ABW, W sytuacji niecierpiącej zwłoki – minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
Stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP może zostać wprowadzony:
- na całym obszarze Polski;
- na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego państwa;
- na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału terytorialnego państwa;
- dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publicznej, prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub infrastruktury krytycznej;
- w przypadku, gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą RP lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami RP, innych niż placówki zagraniczne RP.
Stopnie alarmowe w przypadku zagrożenia terrorystycznego i stopnie alarmowe CPR obowiązujące na terenie Polski
Polskie placówki dyplomatyczne
W zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, w odniesieniu do placówek zagranicznych RP lub w odniesieniu do systemów teleinformatycznych ministra właściwego do spraw zagranicznych, stopnie alarmowe wprowadza, zmienia i odwołuje, w drodze zarządzenia.
Decyzje w tej sprawie podejmuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych i Szefa Agencji Wywiadu.
W przypadkach niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw zagranicznych, po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Wywiadu, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
Zadania określone w ramach stopni alarmowych lub stopni alarmowych dla zagrożeń w cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „stopniami alarmowymi CRP”, obejmujących przedsięwzięcia realizowane w celu przeciwdziałania wystąpieniu zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym i minimalizacji jego skutków.
Podział obszaru, na którym wprowadza się stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CPR
Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP są wprowadzane, zmieniane i odwoływane przez:
- Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- ministra lub kierownika urzędu centralnego w odniesieniu do wszystkich lub wybranych kierowników podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych organów, jednostek organizacyjnych i urzędów;
- wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości miejscowej, na obszarze całego lub części województwa.
Poziomy zagrożenia terrorystycznego
Wyróżnia się następujące cztery poziomy zagrożenia terrorystycznego:
- poziom niski – któremu nadaje się kolor zielony - oznacza, że brak jest informacji wskazujących bezpośrednio na zagrożenie o charakterze terrorystycznym dla Rzeczypospolitej Polskiej;
- poziom umiarkowany – któremu nadaje się kolor żółty - oznacza, że zdarzenie o charakterze terrorystycznym jest mało prawdopodobne, ale występują informacje wskazujące na możliwość jego wystąpienia;
- poziom wysoki – któremu nadaje się kolor pomarańczowy - oznacza, że zdarzenie o charakterze terrorystycznym jest prawdopodobne oraz występują potwierdzone informacje o możliwości jego wystąpienia;
- poziom bardzo wysoki – któremu nadaje się kolor czerwony - oznacza, że wystąpiło zdarzenie o charakterze terrorystycznym lub uzyskane informacje wskazują na końcową fazę jego przygotowania.
Stopnie alarmowe w przypadku zagrożenia terrorystycznego i stopnie alarmowe CPR obowiązujące na terenie Polski
Rodzaj stopnia alarmowego:
- Pierwszy ALFA ALFA – CRP
- Drugi BRAVO BRAVO - CRP
- Trzeci CHARLIE CHARLIE - CRP
- Czwarty DELTA DELTA - CRP
Pierwszy ALFA ALFA – CRP
Pierwszy stopień alarmowy:
Wprowadza się w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.
Jego wprowadzenie ma charakter ogólnego ostrzeżenia.
Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo, powinny posiadać możliwość utrzymania tego stopnia do chwili ustąpienia zagrożenia, nie naruszając swoich zdolności do bieżącego działania.
Zapamiętaj:
Pierwszy stopień alarmowy można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.
Drugi BRAVO BRAVO - CRP
Drugi stopień alarmowy:
Wprowadza się w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, jednakże konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany. Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powinny posiadać możliwość utrzymania tego stopnia do chwili ustąpienia zagrożenia, nie naruszając swoich zdolności do bieżącego działania.
Zapamiętaj: Drugi stopień alarmowy można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.
Trzeci CHARLIE CHARLIE - CRP
Trzeci stopień alarmowy:
Wprowadza się w przypadku zaistnienia konkretnego zdarzenia potwierdzającego cel potencjalnego ataku terrorystycznego lub sabotażowego, godzącego w bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej lub bezpieczeństwa innych państw i stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Polski albo w przypadku uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bądź którego celem mają być jej obywatele albo instytucje lub infrastruktura, w tym także obywatele polscy przebywający za granicą lub instytucje polskie mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Utrzymywanie tego stopnia przez dłuższy czas, może spowodować utrudnienia i będzie miało wpływ na funkcjonowanie służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa.
Zapamiętaj: Trzeci stopień alarmowy można wprowadzić w przypadku wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, który dotyczy bezpieczeństwa struktur państwa i organizacji międzynarodowych oraz bezpieczeństwa obywateli polskich w kraju i przebywających w polskich instytucjach za granicą.
Czwarty DELTA DELTA - CRP
Czwarty stopień alarmowy:
Wprowadza się w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej lub bezpieczeństwa innych państw i stwarzającego zagrożenia dla Polski albo w przypadku, gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bądź którego celem mają być jej obywatele albo instytucje lub infrastruktura, w tym także obywatele polscy przebywający za granicą lub instytucje polskie mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.
Utrzymywanie tego stopnia przez dłuższy czas, może spowodować utrudnienia i będzie miało wpływ na funkcjonowanie służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa.
Zapamiętaj: Czwarty stopień alarmowy można wprowadzić w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie, które dotyczy bezpieczeństwa struktur państwa i organizacji międzynarodowych oraz bezpieczeństwa obywateli polskich w kraju i przebywających w polskich instytucjach za granicą.
Szczegółowe zadania do realizacji w poszczególnych stopniach alarmowych w instytucjach publicznych
Kierownik instytucji publicznej dostosowuje poziom bezpieczeństwa wewnętrznego i procedury obowiązujące na obiektach jednostki do wymogów danego stanu alarmowego. Współpracuje też z organami bezpieczeństwa publicznego oraz zobowiązuje podmioty prywatne świadczące usługi ochrony na danym obiekcie do realizowania procedur stopni alarmowych. Po analizie zagrożeń tworzona jest Instrukcja Bezpieczeństwa zawierająca stopnie alarmowe. W przypadku obiektów podlegających szczególnej ochronie Instrukcja Bezpieczeństwa powinna być uwzględniona w Planie Ochrony Obiektu. Instrukcja Bezpieczeństwa i Plan Ochrony powinny zawierać również Plan Ewakuacji.
Zasady postępowania kierowników instytucji publicznych w przypadku ogłoszenia stanów alarmowych
Pierwszy stopień alarmowy ALFA
Po ogłoszeniu tego stanu należy:
- poinformować pracowników o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia,
- zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony obiektów,
- wprowadzić kontrole pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów,
- ograniczyć w obrębie jednostki ruch pojazdów i osób do niezbędnego minimum,
- sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynki będące w stałym użyciu, pod względem podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów,
- sprawdzić działanie środków łączności, wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa,
- dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych,
- sprawdzić działanie instalacji alarmowych oraz przepustowość dróg ewakuacji.
Pierwszy stopień alarmowy ALFA - CRP
Po wprowadzeniu tego stanu należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- poinformować pracowników Urzędu, w szczególności odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy;
- zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych;
- sprawdzić kanały łączności z innymi podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym właściwym dla rodzaju stopnia alarmowego CRP;
- dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP;
- sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej i ocenić wpływy zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
- informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Szczegółowe zadania do realizacji w poszczególnych stopniach alarmowych w instytucjach publicznych
Drugi stopień alarmowy BRAVO
Po ogłoszeniu tego stanu należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeśli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- ostrzec pracowników o możliwych formach ataku,
- zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek ataków terrorystycznych i sabotażowych,
- sprawdzić i wzmocnić ochronę obiektów publicznych użytkowanych przez Urząd,
- wprowadzić kontrole wszystkich przesyłek pocztowych i kurierskich kierowanych do Urzędu,
- zamknąć i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki lub pomieszczenia pozostające w gestii Urzędu,
- dokonać przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu,
- zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrolę pojazdu przed wejściem do samochodu i jego uruchomieniem.
Drugi stopień alarmowy BRAVO – CRP
Po wprowadzeniu tego stanu należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeśli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA–CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- zapewnić gotowość niezwłocznego podejmowania działań przez administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania Urzędu;
- wprowadzić dyżury w trybie alarmowym osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
- wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w tym w szczególności wykorzystując ewentualne zalecenia organów administracji rządowej, w tym służb, inspekcji, straży zgodnie z właściwością oraz:
- monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
- sprawdzać dostępność usług elektronicznych,
- w razie potrzeby dokonywać zmian w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej.
Szczegółowe zadania do realizacji w poszczególnych stopniach alarmowych w instytucjach publicznych
Trzeci stopień alarmowy CHARLIE
Po ogłoszeniu tego stanu należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeśli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA lub BRAVO. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek ataków terrorystycznych lub sabotażowych,
- ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiektach użytkowanych przez Urząd i w rejonie tych obiektów,
- w uzasadnionych wypadkach wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów użytkowanych przez Urząd,
- ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach użytkowanych przez Urząd,
- wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór miejsc, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem,
- wdrożyć dodatkowe procedury bezpieczeństwa wynikające z planów ochrony.
Trzeci stopień alarmowy CHARLIE – CRP
Po wprowadzeniu tego stanu należy wykonać zadanie wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wczesnej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA-CRP lub BRAVO–CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w wypadku zaistnienia ataku,
- przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym w szczególności,
- dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz infrastruktury teleinformatycznej,
- przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia.
Szczegółowe zadania do realizacji w poszczególnych stopniach alarmowych w instytucjach publicznych
Czwarty stopień DELTA
Po ogłoszeniu tego stanu należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeśli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA, BRAVO i CHARLIE. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektów użytkowanych przez Urząd oraz w uzasadnionych przypadkach ich relokację poza obszar tych obiektów,
- kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektów użytkowanych przez Urząd i ich ładunek,
- kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektów użytkowanych przez Urząd przedmioty, w szczególności walizki, torebki, paczki i inne przedmioty mogące służyć podobnemu zastosowaniu,
- przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz obiektów użytkowanych przez Urząd i na parkingach,
- ograniczyć liczbę podróży służbowych osób zatrudnionych w Urzędzie i wizyt osób niezatrudnionych w Urzędzie,
- przygotować się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy.
Czwarty stopień alarmowy DELTA - CRP
Po wprowadzeniu tego stanu należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeśli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA–CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
- uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania Urzędu w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
- stosownie do sytuacji - przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.